Zapalniczki ZIPPO – tradycja i niezawodność

Przez on Styczeń 6, 2019

Zapalniczki marki Zippo produkowane są przez amerykański koncern Zippo Manufacturing, które w swojej ofercie mają zapalniczki nabijane głównie ciekłym paliwem.  Na przestrzeni lat działania firmy, powstało wiele unikatowych wzorów i stylów zapalniczek, a każda z nich posiada dożywotnią gwarancję od samego producenta. W razie jakiekolwiek awarii, można ją odesłać do Zippo Repair Clinic, gdzie zostanie naprawiona bez żadnych dodatkowych kosztów ze strony klienta. Do atutów tych zapalniczek należy posiadanie przez nie systemu windproof, który umożliwia zapalenie ognia nawet przy bardzo silnym wietrze.

Firma Zippo Manufacturing Company powstała w 1932 w Bradford, w stanie Pensylwania,  w Stanach Zjednoczonych. Nazwę ZIPPO wymyślił założyciel George G. Blaisdell, który lubiąc brzmienie słowa „zamek”, stworzył wariację na temat tego słowa, aż wybrał „Zippo”, które kojarzyło mu się z nowoczesnym słowem.

Od roku 1933, kiedy to firma oficjalnie ruszyła z produkcją swojego kultowego produktu, wyprodukowano już ponad 450 milionów sztuk zapalniczek. Mimo lat działania zachowała się ich budowa i metoda działania, jedynej zmianie uległy wzory.

W latach 40, za sprawą II wojny światowej, marka ZIPPO zaprzestała produkcji zapalniczek na rynek konsumencki, a zajęła ich wytwarzaniem tylko dla armii amerykańskiej. I tak powstała zapalniczka z metalową obudową z czarnym chrzęstem. Dostarczając swoich produktów do wojskowego wyposażenia, stali się amerykańską ikoną na międzynarodowym rynku i umocnili się finansowo, czyniąc ze swojej marki renomowaną firmę. Po wojnie, podczas pokoju w Stanach Zjednoczonych, ZIPPO wróciło do produkcji na rynek konsumencki. W tym czasie, dzięki pomysłowi założyciela, pana Blaisdelli, który chciał wyruszyć w podróż samochodem przypominającym mu zapalniczkę ZIPPO, powstała zapalnika-samochód.

W 1956 ZIPPO wprowadził zapalniczkę Slim, zaprojektowaną głównie dla kobiet, jednak ku wielkiemu zaskoczeniu producentów przypadła ona do gustu także mężczyzną.

W latach 60. firma ZIPPO wypuściła na rynek kilka produktów promocyjnych, jak breloczki do kluczy, zestawy do gry w golfa, zestawy z piórem i ołówkiem, latarkę kieszonką. Jednocześnie zostały usunięte niektóre pozycje, a nowe dodane. Przykładem zapalniczki, którą stworzyli była stalowa, kieszonkowa zapalniczka.

W latach 70. po śmierci założyciela, George’a G. Blaisdelli, interes przyjęły jego córki. W tym czasie firma zaczęła podbijać rynek poza terenem USA.

W latach 80. ZIPPO przejął koncern WR Case & Sons Cutlery Company, który zajmował się wyrabianiem ręcznie robionych noży, tradycyjnie składanych noży kieszonkowych, noży sportowych, które posiadały ostrze stałe, produkcją limitowanych edycji pamiątek i przedmiotów kolekcjonerskich. W lipcu, w roku 1997, powstało muzeum ZIPPO/CASE. W budynku o powierzchni ponad 15 000 stóp kwadratowych (około 1400 000 metrów kwadratowych) znajduje się muzeum razem ze sklepem oraz klinika napraw ZIPPO, gdzie odwiedzający mogą oglądać proces naprawy zapalniczek.

Na początku 2000 roku marka wprowadziła na rynek zapalniczkę ZIPPO MPL, która dzięki swojej uniwersalności, może być wielokrotnie zapełniania. Dwa lata później firmie udało się zarejestrować znak towarowy dla wyglądu swoich produktów, co uchroniło ich przed fałszerstwem. W 2010 roku ZIPPO kupiło markę Ronson i Ronsonol i poszerzyła swoją działalność na rynki zagraniczne, zwłaszcza na Indie i Chiny, co razem z ogromną sprzedażą krajową, sprawiało, że w roku 2011 i 2012 osiągnęły rekord sprzedaży.

Obecnie marka ZIPPO obok kultowych zapalniczek, produkuje również wytrzymały sprzęt kempingowy i akcesoria przeciwpożarowe, lekkie akcesoria (na przykład etui na zapalniczkę), zapalniczki wielofunkcyjne, zapachy dla kobiet i mężczyzn, okulary, produkty dla entuzjastów outdooru (sportu i rekreacji), zestawy awaryjnego rozpalania ogniska, zapalniczkę giętką, metalowe podgrzewacze do rąk.

Zapalniczki ZIPPO mają swoich fanów nie tylko wśród zapalonych kolekcjonerów czy użytkowników, ale także w Hollywood, na Broodway’u i w przemyśle muzycznym. Wystąpiła w ponad 2000 filmów, w tym w „Szklanej Pułapce”, „Hairsprawy – The Musical”, „I love Lucy”, „X-Men”. Pojawiła się na okładkach albumów muzycznych oraz okładce magazynu Rolling Stone.
W świecie, gdzie wiele rzeczy jest jednorazowa i szybko psująca się, zapalniczki ZIPPO pozostają produktem z dożywotnią gwarancją. Zapalniczki te na stałe zakorzeniły się w amerykańskiej kulturze, będąc ikoną trwałości i niezawodności.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *